Strefa fit: Korzyści wynikające z aktywnego trybu życia

2021-07-16

Słowa „aktywny tryb życia” wybrzmiewają właściwie zewsząd. Możemy je znaleźć w  artykułach, telewizji czy na bilbordach. Na ten zwrot napotykamy się bardzo często, ale czy zastanawiałeś się kiedyś, czym właściwie jest aktywny tryb życia? Co oznacza? I czy możesz nazwać tak swoje życie?

Co nazywamy aktywnym trybem życia?

Według Światowej Organizacji Zdrowia zdrowy tryb życia to równowaga między obszarem fizycznym, umysłowym i społecznym. Natomiast aktywny tryb życia to regularna praca nad kondycją, wzmocnieniem mięśni oraz regularne rozciąganie się (stretching).

Trening spalający typu cardio zaleca się wykonywać 3 razy w tygodniu po około 40 minut. Jest  to trening, który przede wszystkim przyśpiesza pracę serca, dotlenia organizm oraz redukuję tkankę tłuszczową.

Trening siłowy pozwala na rozbudowanie tkanki mięśniowej, poprawia koordynację oraz siłę. Dobrze wykonywać go 2-3 razy w tygodniu po minimum 30 minut.

Ostatnią składową aktywnego trybu życia jest rozciąganie. Jest to element często pomijany przez osoby trenujące. Jest to duży błąd – wystarczy poświęcić około 10 minut po sesji treningowej na rozciąganie, które wpływa odprężająco, relaksująco na ciało, a nasze mięśnie stają się mniej spięte.

 

Na co wpływa aktywny tryb życia?

Zalet prowadzenia aktywnego trybu życia jest naprawdę bardzo wiele! Wcale nie chodzi tu tylko o szczupłą i zgrabną sylwetkę, jest to jeden z efektów, ale nie koniecznie powinien być celem samym w sobie. Bo jeśli ten cel osiągniemy, to nie warto odpuszczać, a pomyśleć o innych korzyściach, jakimi są:

Ochrona przed cukrzycą – Uprawiając aktywność fizyczną, obniżamy poziom złego cholesterolu, zwiększając w zamian ilość tego dobrego. Sport zaliczany jest do „leków bez recepty” dla osób z cukrzycą typu II. Wykonywanie ćwiczeń pomaga w obniżeniu poziomu glukozy we krwi.

Regulacja ciśnienia krwi – Trening jest jedną z form, która pomaga zmniejszyć ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego. Osoby uprawiające sport mają dużo niższe tętno spoczynkowe i rzadziej się męczą. Zatem aktywny tryb życia pomaga znormalizować ciśnienie.

Dotlenienie organizmu – Aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie organizmu na tlen. Podczas treningów zwiększamy swój pułap tlenowy, który pozwala na treningi przy większych obciążeniach kosztem mniejszego nakładu wysiłkowego. Jednym zdaniem – polepszamy naszą sprawność i wydolność, jednocześnie mniej się mecząc.

Zmniejszenie ryzyka chorób serca – Aktywność fizyczna na poziomie ok. 150 minut umiarkowanej aktywności w ciągu tygodnia zdecydowania obniża ryzyka przedwczesnego zgonu oraz chorób cywilizacyjnych, jakimi są choroby serca, miażdżyca, zawał, udar mózgu.

Sprawne stawy i mięśnie – Wykonywanie ćwiczeń pozwala na wzmocnienie mięśni i stawów oraz na poprawę ruchomości stawów. Tym samym zmniejszamy ryzyko wystąpienia osteoporozy i bóli stawowych w starszym wieku. Do mniej oczywistych, lecz równie istotnych korzyści zaliczyć można:

Poprawę nastroju oraz funkcji poznawczych – Osoby trenujące z pewnością znają to uczucie szczęścia (mimo zmęczenia 😉) z wykonanego treningu. Wybuch endorfin i energia na dalszą część dnia po wykonanym treningu przychodzi wręcz natychmiast. Badania dowodzą, że dorosłe osoby, które wykonują ćwiczenia aerobowe, osiągają wyższe wyniki w zadaniach poznawczych.

Lepsza jakość snu – Osoby aktywne szybciej zasypiają, a ich sen jest lepszej jakości. Dotyczy to każdej osoby bez względu na wiek czy płeć. Wykonywanie ćwiczeń wpływa na rozluźnienie mięśni podczas snu oraz pomaga lepiej uregulować oddech. Okazuje się, że aktywności typu bieganie, jazda na rowerze, joga czy podnoszenie ciężarów pozwalają nam lepiej spać [1].

Aktywność fizyczna a depresja – Czytam teraz wspaniałą i niezwykle ciekawą książkę „Twoja głowa w Twoich rękach”, której współautorką jest Joanna Podgórska, doktor nauk biologicznych. Asia bardzo rozlegle zgłębia wiedzę dotyczącą neurobiologii i działania mózgu. Uwielbiam jej Instagrama! Jeśli interesują Was zagadnienia dotyczące funkcjonowania naszego mózgu i zdrowia ogólnie – koniecznie zajrzyjcie na @joanpodgorska. W książce, o której wspomniałam, jeden z rozdziałów został poświęcony aktywności fizycznej w ujęciu czynnika przeciwdziałającego depresji. Wykazano, że trening wydolnościowy pomaga zmniejszyć objawy depresji. Poprzez ćwiczenia zmniejszamy poziom kortyzolu, a zwiększamy poziom serotoniny.

Aktywność fizyczna poprawia pracę mózgu – Okazuje się, że aktywność fizyczna działa dobroczynnie również na nasz mózg i to nawet w większym stopniu, niż na nasze ciało! Ruch jest podstawowym czynnikiem stymulującym tworzenie nowych komórek nerwowych oraz poprawiającym ich współpracę. Ponadto aktywność fizyczna wpływa na naszą kreatywność, poprawia umiejętność rozwiązywania problemów, czy polepsza naszą pamięć.

Polepszenie nastroju – Aktywność fizyczna pozwala utrzymać dobre samopoczucie, pomaga w regulacji emocji. Przyczynia się do powstania hormonów szczęścia, jednocześnie zmniejszając wahania nastroju i odczuwanie bólu.

Ciekawostka: Czy wiecie, że zajęcia taneczne w porównaniu z treningiem fitness prowadzą do zwiększenia objętości niektórych obszarów mózgu? Zaobserwowano powiększenie objętości obszarów odpowiedzialnych za tworzenie nowych komórek nerwowych, przekazywanie tych sygnałów i lepsze odbieranie bodźców. [2]

 

Jaką aktywność, zatem wybrać?

Pamiętaj, że aktywność fizyczna ma nam sprawiać przyjemność. Ruch przyczynia się do wielu korzyści, pomaga zmniejszyć stres, poprawia samopoczucie, zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych, wspomaga pracę mózgu i przynosi wiele radości.

Wybierz, więc aktywność jak najlepszą dla siebie. Próbuj, szukaj i odnajduj to, co dla Ciebie sprawdzi się najlepiej. Pamiętaj, że ma być to aktywność, która powinna towarzyszyć Ci jak najdłużej i ma być wykonywana regularnie. Dwa najważniejsze kroki to systematyczność i konsekwencja, reszta przyjdzie z czasem 😊

 

Justyna Socha

 

[1] https://www.wychowaniefiz.pl/artykul/regularna-aktywnosc-fizyczna-a-jakosc-snu

[2] „Twoja głowa w Twoich rękach”, dr n. biol. Joanna Podgórska

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »