Fenymenalni Radzą – Warsztaty z psycholog Dorotą Gromnicką 4.06.2020 – podsumowanie

2020-06-05

Podczas warsztatów poruszyliśmy temat pandemii w kontekście rozwoju osobistego oraz samoświadomości. Czas kwarantanny sprawił, że mogliśmy w innym niż dotychczas kontekście poprzyglądać się sobie, temu jak wykorzystujemy czas, w jaki sposób tworzymy relacje i jak radzimy sobie z samotnością.

Istotną kwestią jest możliwość poobserwowania, które z naszych trudności dotychczas tłumaczone brakiem czasu i natłokiem zajęć powtarzają się nawet teraz, kiedy tych zajęć dodatkowych było mniej z powodu nałożonych na nas ograniczeń. Jest to sygnał, że jeśli w obu tych przypadkach mamy kłopot ze stosowaniem diety, z dbaniem o relacje czy z motywacją do działania, to przyczyny tych trudności są raczej niezależne od okoliczności, ale to my je wnosimy w poszczególne sytuacje.

Zastanawialiśmy się nad tym, czy i kiedy czujemy się samotni. Ewolucyjnie jesteśmy przystosowani do bycia w grupie, dlatego izolacja społeczna dla wielu z nas była nieprzyjemnym doświadczeniem, w dodatku częściowo „podkręconym” przez lęk i napięcie zewsząd do nas przypływające. W życiu trzeba robić miejsce na to, co ważne. Jeśli sami o to nie zadbamy, nikt za nas tego nie zrobi. To my jesteśmy odpowiedzialni za swoje szczęście i zdrowie i za ustalenie priorytetów w życiu.

Relacje są nam niezbędne do życia i trzeba o nie dbać, one są wyborem. Potrzebujemy zarówno znajomych, jak i przyjaciół, a to co pozwala nam stworzyć głębsze relacje to wspólnie spędzany czas, różnorodność doświadczeń i dzielenie się tym, co dla nas ważne i osobiste.

Warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób zarządzamy naszym czasem i czy uwzględniamy w nim wszystkie swoje potrzeby.

Podczas warsztatu zaproponowałam dwa narzędzia, które mogą Wam pomóc przyjrzeć się jak wykorzystujecie czas i czy to jest dla Was dobre.

Postarajcie się dokonać „audytu” swojego czasu na podstawie poniższych sugestii:

  • Zapisuj przez tydzień wszystkie swoje aktywności wraz z ilością czasu
  • Ile czasu to efektywna praca, czyli taka która prowadzi cię do celu?
  • Ile czasu przeznaczasz na dbanie o swoje zdrowie, odpoczynek i rozwój osobisty?
  • Jak często spędzasz czas z innymi ludźmi i w jaki sposób? Jaka jest tego jakość?
  • Ile czasu marnujesz na nic nieznaczące czynności?

 

Dbanie o swoje zdrowie, potrzeby, rozwój osobisty i relacje nie jest lenistwem i „nicnierobieniem”! To ważny filar naszego zdrowia, pozwala zachować jego jakość i wartość.

Podczas warsztatów opowiadałam o wnioskach australijskiej pielęgniarki Bronnie Ware, która dzięki swojej pracy z osobami terminalnie chorymi odkryła, czego żałują ludzie przed śmiercią. Jest to dla nas wskazówka, o co warto szczególnie dbać. Zauważcie, że ludzie nie żałują, że nie mieli więcej pieniędzy, że ich mieszkanie nie było bardziej posprzątane, czy że nie dostali w 2009 roku awansu…. Żałują…

Żałuję, że nie miałem więcej odwagi, by żyć zgodnie ze sobą, a nie z oczekiwaniami innych ludzi.

Żałuję, że tak ciężko pracowałem.

Żałuję, że szczerze nie wyznawałem swoich uczuć.

Żałuję, że nie utrzymałem kontaktów ze swoimi przyjaciółmi.

Żałuję, że nie pozwoliłem sobie być szczęśliwszym człowiekiem.

Narzędziem pomocnym do robienia miejsca na to co ważne i ogarniania wszystkich spraw, które przyjmujemy na siebie jest TRZOS.

T – Terminy zadań spisać W kalendarzu spisujemy wszystkie czekające nas zadania. Wpisujemy także deadline, tutaj też planujemy działania z kręgu spraw osobistych, one też muszą mieć miejsce w naszym kalendarzu i naszej głowie!

R – Ramy czasowe uwzględnić

Ustal, ile czasu potrzebujesz, jeśli nie masz doświadczenia, nie sprawdzałeś tego, dolicz 20% więcej czasu.

Z – Zaplanować rezerwy czasu

Pamiętaj o odpoczynku i o nieplanowanych wydarzeniach.

O – Ograniczyć inne działania

Zajmuj się konkretnym zadaniem, nie wstawiaj w międzyczasie praniaJ

S – Skontrolować rezultaty.

Sprawdź, jak ci idzie, czy się wyrabiasz, czy osiągasz cele. Jeśli nie – zmodyfikuj coś, wyciągnij wnioski. Może nie doszacowujesz czasu, może nie uwzględniasz odpoczynku i przyjemnych aktywności i one potem dopominają się i cię rozregulowują a może za mało planujesz i czas ci przecieka przez palce a brak efektów ciebie demotywuje?

Pamiętajmy, że jeśli mamy przed sobą zadanie, które ciągle odwlekamy, to warto od niego zacząćJ Świetna książka, która uczy tego nastawienia – Połknij tę żabę – Brian Tracy.

Zapraszam do odsłuchania całego nagrania, które dostępne jest na Facebooku PKUconnect oraz na Instagramie.

Cieszę się, że mogłam dla Was poprowadzić te warsztaty i zapraszam na kolejne! Doceniajmy siebie i uczmy się jak najlepiej dbać o siebie, swoje relacje i swoje zdrowie. Jesteśmy tego warci! Do zobaczenia.

Dorota Gromnicka, psycholog – psychoterapeuta

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »