Fenymenalni Radzą – Warsztaty z psycholog Dorotą Gromnicką 16.06.2020 – podsumowanie

2020-06-19

Podczas warsztatów poruszyliśmy temat ogromnie ważny i fundamentalny, jeśli zależy nam, aby mieć życie takie, które warto przeżyć. Temat, który dotyka kwestii tak istotnych z punktu widzenia własnego zdrowia i jak najlepszego funkcjonowania we wszystkich płaszczyznach naszego życia. Jaki to temat? Dlaczego warto być dla siebie dobrym i co stoi nam na przeszkodzie, że często tacy dla siebie nie jesteśmy.

 

Co oznacza być dla siebie dobrym?

Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Nie jest także oczywiste, również to, co to znaczy „być dobrym dla kogoś”. Ale każdy z nas ma wyczucie, czy w danej relacji czuje się bezpiecznie czy tego bezpieczeństwa mu brakuje.

Najczęściej to, co łączy zachowania i reakcje, które postrzegamy, jako dobre wobec nas ze strony drugiego człowieka, związane jest z okazywaniem zrozumienia, pomaganiem, docenianiem i akceptowaniem, życzliwością i lojalnością oraz współpracą.

Tak samo postawy te niezbędne są, aby móc być dobrym dla siebie. Chodzi o przyjęcie pozytywnego stosunku do siebie samego, który oparty będzie na rozumieniu i akceptacji siebie, wspieraniu i lubieniu siebie, pomaganiu sobie, traktowaniu siebie z szacunkiem i byciu ważnym dla siebie.

Zapewne większość z nas to czuje, że zachowanie zdrowia (nie tylko psychicznego) wymaga mądrej miłości własnej, która skutecznie ochroni nas przed różnymi niebezpieczeństwami choćby takimi jak wyniszczanie swojego organizmu toksycznymi substancjami lub swojej psychiki toksycznymi relacjami.

Prawdziwie dobre rzeczy

Uwaga! w byciu dla siebie dobrym nie chodzi wcale o dobre samopoczucie. Dobre samopoczucie mogą zagwarantować rzeczy szkodliwe lub zbędne, odwracające uwagę od tego, co naprawdę jest dla nas dobre. Prawdziwie dobre.

Prawdziwie dobre będzie dla nas to, co przyniesie dobry skutek, przede wszystkim w dłuższej perspektywie. Prostym przykładem będzie odmówienie sobie zjedzenia czegoś, co nam szkodzi, choćby było bardzo smaczne i mogło sprawić chwilowe zadowolenie, z czasem przyniesie gorsze samopoczucie i funkcjonowanie, za wysokie poziomy fenyloalaniny we krwi.

Dbanie o siebie nie wyklucza się z dbaniem o innych ludzi, wręcz przeciwnie – umożliwia zachowanie właściwych proporcji z poszanowaniem potrzeb i praw wszystkich uczestników danej relacji. Dla wielu ludzi mówienie o sobie dobrze i traktowanie samego siebie z szacunkiem przychodzi bardzo trudno. Budzi to skrępowanie, jakby robiło się rzeczy niedozwolone. Jednak mówienie o sobie dobrze i docenianie siebie jest tym, co każdy może dać sobie i czego jest wart. I nie chodzi pobłażanie sobie, zaprzestanie rozwoju. To moment, kiedy poznajemy siebie, doceniamy i pragniemy dobrego życia, a zatem bardzo często poszukujemy zmian na lepsze.

Jak polubić siebie i być dla siebie dobrym?

Traktuj siebie tak, jakby traktował Cię najlepszy przyjaciel.

Słuchaj, bądź ciekawy swojej perspektywy, wspieraj, tłumacz, graj ze sobą do jednej bramki. Potrzebujesz przezwyciężyć wrogość wobec siebie, deprecjonowanie siebie, odrzucanie lub odsuwanie się od siebie, przeszkadzanie sobie.

Skup się na filarach akceptacji samego siebie

  • Poznaj siebie
  • Bądź dla siebie życzliwy
  • Odnoś się do siebie z szacunkiem
  • Stawiaj sobie realne cele i wymagania

Aby poznać siebie i siebie rozumieć odpowiedź na następujące pytania.

Wymień minimum 10 przykładów do każdego punktu.

Poświęć na to ćwiczenie dużo czasu, abyś mógł dokładnie się sobie przyjrzeć.

  1. Jakie są moje mocne strony?
  2. Jakie są moje słabe strony?
  3. W czym jestem przeciętny i dobrze mi z tym?
  4. Co w sobie lubię?
  5. Co jest dla mnie ważne w życiu?
  6. Co sprawia mi przyjemność?
  7. Jakich wyzwań się podjąłem i zrealizowałem?
  8. Co inne osoby lubią we mnie?
  9. Jakie są cechy, które lubię w innych osobach, a jednocześnie sam je mam?
  10. Gdyby inne osoby miały cechy identyczne do moich, to co bym w nich podziwiał?
  11. Jak mógłby mnie opisać ktoś, kto się o mnie troszczy?
  12. Jakie cechy uważam za negatywne? Jakich cech negatywnych nie posiadam?

 

Dziękuję wszystkim za warsztaty, zachęcam do odsłuchania pełnej relacji na Facebooku PKU Connect i zapraszam na trzecie spotkanie – już 30.06.

 

 

Dorota Gromnicka, psycholog – psychoterapeuta

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »