Fenymenalni Radzą: Jak wspierać siebie w trudnych momentach z dietą i w życiu? Podsumowanie warsztatów psychologicznych online.

2021-11-30

KRYZYSY SĄ NORMALNE

Sytuacje kryzysowe i trudne chwile zdarzają się w życiu każdego z nas. Najistotniejsze jest, jak do nich podejdziemy, jakie nadamy im znaczenie i w jaki sposób będziemy siebie traktować.

CZY PO KAŻDEJ BURZY WYCHODZI SŁOŃCE?

Każdą sytuację można przeżyć na trzy sposoby:

Wrócić do stanu równowagi sprzed kryzysu – nie jest ani lepiej, ani gorzej. Po ostrej fazie kryzysu, która prędzej czy później mija, my wciąż cierpimy i nie widzimy wyjścia z sytuacji, w związku z czym np. chorujemy, wpadamy w nałóg, w konflikt z prawem, itp.

Kryzys okazał się szansą na rozwój – i na tym, najbardziej pożądanym scenariuszu skupimy się poniżej.

 

JAK ROZPOZNAĆ CZY JESTEŚ W KRYZYSIE?

Cechy stanu kryzysowego to:

  • z reguły nagły początek, związany z konkretną sytuacją,
  • silne poczucie chaosu emocjonalnego, napięcia, niepokoju i lęku,
  • obniżony nastrój, słabe funkcjonowanie poznawcze (problemy z uwagą i koncentracją oraz zapamiętywaniem),
  • wypadnięcie lub zawieszenie pełnionych ról społecznych (np. przestajemy chodzić do pracy lub na uczelnię, świeżo upieczony rodzic może przestać zajmować się dzieckiem, itp.),
  • dążymy do natychmiastowych rozstrzygnięć, staramy się rozwiązać dany problem w jakikolwiek sposób, za wszelką cenę.

 

JAKIE KRYZYSY MOGĄ NAS SPOTKAĆ?

  1. Kryzys rozwojowy (normatywny), który związany z etapem naszego rozwoju, miejscem, w jakim znajdujemy się aktualnie w naszym życiu. Wiąże się on z różnymi, pełnionymi przez nas rolami, zarówno w obrębie rodziny (np. rola córki, ojca, siostry, itp.), jak i w szerszym kontekście społecznym (np. rola pracownika, członka jakiejś organizacji, itp.), a także wyzwaniami, jakim przychodzi nam stawiać czoła w biegu życia. Takim rozwojowo-kryzysowym momentem może być np. pójście na studia, narodziny pierwszego dziecka, tzw. puste gniazdo (gdy dorosłe już dzieci opuszczają rodzinny dom, a ich rodzice muszą przeorganizować swoją rzeczywistość).
  2. Kryzys sytuacyjny, który występuje w następstwie jakiś niecodziennych zdarzeń, często nieprzewidywalnych, nagłych, szokujących, intensywnych, a nawet katastroficznych, wychodzących poza nasze codzienne doświadczenia. Są o tyle trudne, że sami nie jesteśmy w stanie sprawować nad nimi kontroli i nie potrafimy sobie z nimi poradzić. Zagrażają one życiu lub zdrowiu, naszej tożsamości, ważnym relacjom, czy planom życiowym. Mogą wystąpić wskutek różnego rodzaju przemocy (np. fizycznej, seksualnej), porwania, wypadku, utraty pracy, poważnej choroby, śmierci bliskiej osoby, itp.
  3. Kryzys egzystencjalny, który związany z konfrontacją ze swoimi lękami i wewnętrznym konfliktem dotyczącym samorealizacji, sensu życia i poczucia odpowiedzialności. Towarzyszy mu cierpienie i poczucie wewnętrznej pustki.
  4. Kryzys środowiskowy, który jest skutkiem pewnych zjawisk naturalnych (powodzie, trzęsienia ziemi, tornada, zamiecie, itp.), biologicznych (np. epidemie), czy politycznych (takich jak wojny lub czystki etniczne).

 

W POKONYWANIU KRYZYSU POMOCNE SĄ

ŚWIADOMOŚĆ

  1. Spróbuj określić przyczyny kryzysu
  2. Zidentyfikuj posiadane zasoby
  3. Obserwuj siebie i daj sobie przyzwolenie na przeżywanie
  4. Aktywuj sieć wsparcia
  5. Poszukaj profesjonalnej pomocy

 

PLAN REAGOWANIA NA KRYZYS

MOTYWACJA

  • Przemyśl dokładnie to, co musisz zrobić i znajdź pozytywy dla siebie
  • Określ swoje motywy działania, najlepiej wypisz na kartce powody, dla których warto wykonać planowaną rzecz
  • Oceń prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu
  • Wyznacz sobie nagrodę – bonus
  • Włącz muzykę
  • Stwórz swoje skojarzenia
  • Rusz wyobraźnią

 

POZYTYWNE, ŻYCZLIWE NASTAWIENIE DO SIEBIE

  • Jestem wartościowy.
  • Jestem świadomy swoich zalet. Cieszę się, że je mam.
  • Popełnianie błędów jest naturalne.
  • Staram się być zaradny i rozsądny.
  • Dobrze myślę o sobie i to jest w porządku.
  • Potrafię wziąć odpowiedzialność za siebie i za to, co robię.
  • Krytyka to zdanie, opinia, a nie definicja mojej osoby.
  • Jestem do siebie nastawiony pozytywnie.
  • Wymagam od siebie, ale również potrafię być dla siebie wsparciem.
  • Staram się podchodzić z poczuciem humoru do rzeczy, które mi się przydarzają.
  • Są ludzie, dla których jestem ważny.
  • Zasługuję na miłość i szacunek.
  • Wyciągam wnioski z nieudanych sytuacji. Wiem, że to są moje zachowania, czasami nie jestem z nich zadowolony, chcę je poprawić, ale akceptuję siebie.
  • Mam prawo do istnienia, życia, marzeń, swoich potrzeb.
  • Doceniam rzeczy, które mi wychodzą, zauważam swoje sukcesy i cieszę się nimi.

 

ZROZUMIENIE PRZYCZYNY ODKŁADANIA WAŻNYCH RZECZY NA PÓŹNIEJ

  • Podziel zadanie
  • Określ czas, w którym będziesz coś robić
  • Potrzebujesz jakiejś nagrody
  • Pointing and calling
  • Przestań analizować i zrób pierwszy krok
  • Przesadny optymizm
  • Strach przed porażką
  • Zmęczenie i przeładowanie

 

PROFILAKTYKA

Która może nie chroni przed każdym kryzysem, ale spłyca je i skraca

  1. Zauważ i zaakceptuj swoje uczucia
  2. Okaż sobie wyrozumiałość
  3. Połóż akcent na dbanie o siebie
  4. Wybieraj dobre relacje
  5. Zaangażuj się w to, co robisz
  6. Stawiaj na racjonalne myślenie
  7. Zacznij medytować
  8. Starannie wybieraj źródła informacji

 

INSPIRACJA

 

Do zobaczenia na kolejnym webinarze!

Dorota Gromnicka

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »