Fenymenalni Radzą – Jak nie podjadać między posiłkami? Wasze sposoby.

2020-05-21

Podjadanie między posiłkami, zaglądanie do lodówki już po kolacji czy impulsywne sięganie po niezdrowe przekąski to problem, który dotyczy nie tylko osób zaniedbujących swoją dietę, ale także tych, którzy starają się odżywiać zdrowo.

Dlaczego tak się dzieje? Podjadanie może być niezdrowym nawykiem, czyli odruchową czynnością, którą utrwalamy w naszym zachowaniu poprzez jej regularne powtarzanie. Jeśli zdarza się, że przekąski umilają Wam oglądanie filmów, czytanie książek, a nawet naukę czy pracę – działacie na swoją niekorzyść, przyzwyczajając mózg do automatycznego sięgania po dodatkowe porcje jedzenia.

Wiele osób nie zdaje sobie również sprawy z tego, jak często myli głód z pragnieniem. Jeśli więc po raz kolejny otwieracie lodówkę w poszukiwaniu czegoś na ząb, a przecież dopiero co jedliście – sięgnijcie po szklankę wody z cytryną. Jeżeli po upływie około 15 minut chęć na kolejny posiłek minie – oznacza to, że nasz organizm po prostu upominał się o uzupełnienie płynów 😉

Częstą przyczyną podjadania bywa także zmęczenie i choć taka zależność może wydawać się dziwna, jest ona bardzo prosta do wytłumaczenia. Organizm, który nie otrzymuje wystarczającej ilości odpoczynku i nie ma możliwości na pełną regeneracje, zaczyna poszukiwać dodatkowego, a przede wszystkim szybkiego źródła energii, aby móc dalej wydajnie pracować. Właśnie wtedy nasz mózg domaga się cukru, a nas nachodzi ochota na słodkie!

Oczywiście, trudności z utrzymaniem diety mogą być również związane z wieloma innymi, złożonymi problemami, w przypadku których należy zgłosić się do odpowiedniego specjalisty – lekarza, dietetyka lub psychologa.

Jeśli jednak mamy pewność, że nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana i wystarczy zmiana nawyków żywieniowych, warto skorzystać z kilku sprawdzonych sposobów, którymi podzielili się z nami Fenymenalni Ambasadorzy! 😉

  • Po pierwsze, pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Między posiłkami pij niegazowaną wodę mineralną oraz owocowe i ziołowe herbaty.
  • Nie spożywaj posiłków w pośpiechu ani w trakcie innych zajęć, na przykład podczas oglądania telewizji. Skup się na tym, co jesz i dokładnie przeżuwaj każdy kęs.
  • Jeśli poczujesz nieodpartą chęć zjedzenia czegoś niezdrowego lub nieodpowiedniego, szybko postaraj się zająć czymś innym. W  takich sytuacjach najlepiej sprawdza się aktywność fizyczna – może to być energiczny spacer albo wyjście na rower.
  • Wyeliminuj ze swoich zakupów niezdrowe przekąski. Postaw na różnorodne owoce i warzywa, na bieżąco uzupełniaj też zapasy zdrowych, niskobiałkowych zamienników produktów takich jak batony czy wafelki. Mając je zawsze pod ręką łatwiej pokonasz pokusę sięgnięcia po coś niedozwolonego 😉
  • Miętowy posmak i zapach, który czujemy tuż po umyciu zębów lub w trakcie żucia gumy mogą niwelować chęć zjedzenia przekąski. Na rynku dostępnych jest wiele gum bez aspartamu, dobrze sprawdzą się również miętowe płyny do płukania jamy ustnej.
  • Zapisuj wszystko co zjadasz – to pomoże Ci wyeliminować błędy i uświadomić sobie, ile dodatkowych kalorii spożywasz w ciągu dnia, podjadając nawet niewielkie ilości 😉
  • Unikaj przechowywania kuszących przekąsek w zasięgu swojego wzroku – ich widok może powodować wzrost  łaknienia.
  • Jeśli zdarza Ci się zajadać emocje – postaraj się dokładnie przeanalizować sposób, w jaki działasz w takich momentach. Już samo uświadomienie sobie tego mechanizmu jest pierwszym krokiem do jego wyeliminowania i odnalezienia alternatywy, którą może być skupienie się na oddechu czy rozmowa z kimś bliskim.
  • Testuj nowe przepisy na niskobiałkowe dania, desery i przekąski! Dzięki temu Twoja dieta nie będzie monotonna i łatwiej powstrzymasz się od zjedzenia tego, co nieodpowiednie 😉 Bazę sprawdzonych przepisów wraz z wyliczeniami wartości odżywczych, w tym Phe znajdziesz na stronie PKUConnect.

 

Tekst powstał we współpracy z Fenymenalnymi Ambasadorami i stanowi zbiór porad i wskazówek dotyczących podjadania. Dołącz do grona Fenymenalnych Ambasadorów.

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »