Fenymenalni Radzą – Jak jeść zdrowo i dbać o linię na diecie PKU. Wasze sposoby

2020-09-25

Wiemy, że utrzymanie równowagi w diecie PKU może być sporym wyzwaniem zarówno dla pacjentów, którzy w tworzeniu jadłospisów stawiają swoje pierwsze kroki, jak i dla tych bardziej doświadczonych, którym w natłoku codziennych zajęć trudno znaleźć czas na planowanie i przygotowywanie zbilansowanych posiłków. Właśnie dlatego zapytaliśmy Fenymenalnych Ambasadorów o ich doświadczenia i sposoby na utrzymanie zdrowej sylwetki,   a wszystkie porady zebraliśmy w postaci listy wskazówek:

 

  • Nawodnienie to podstawa! Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia ilość wody spożywanej w ciągu doby przez osoby dorosłe powinna wynosić 30ml/kg masy ciała. Poza wodą warto sięgać również po herbaty i napary ziołowe, które poza nawodnieniem, będą korzystnie wpływały na funkcjonowanie naszego organizmu. Wesprą pracę wątroby, jelit i trzustki, ułatwią trawienie i wspomogą szybsze usuwanie toksyn z organizmu – wszystko zależy od tego, jaki rodzaj ziół wybierzecie.

 

  • Postawcie na warzywa i owoce – zjadajcie ich jak najwięcej w surowej postaci. Dzięki temu zachowujemy zdecydowaną większość substancji odżywczych, czyli witamin, minerałów, aminokwasów czy błonnika. Aby ich przyswajalność była większa, warto dodawać do nich tłuszcze roślinne (np. w surówkach, sałatkach czy kanapkach).

 

  • Jeśli Wasz czas na przygotowywanie posiłków jest ograniczony – sięgajcie po szybkie i sprawdzone rozwiązania. Przygotowanie kilkuskładnikowej sałatki czy świeżego smoothie zajmie Wam tylko kilka minut i uchroni Was przed sięgnięciem po kolejnego niezdrowego batonika. A jeśli szukacie pomysłów na FIT posiłki PKU, koniecznie zajrzyjcie tu.

 

  • Waszym celem jest redukcja wagi? Skonsultujcie ze swoim lekarzem i dietetykiem rodzaj przyjmowanego preparatu. Może okazać się, że warto pomyśleć o mniej kalorycznym produkcie, który będzie spełniał wasze indywidualne zapotrzebowanie. Każda zmiana preparatu powinna odbywać się pod kontrolą lekarza i dietetyka z twojej Poradni Metabolicznej.

 

  • W przypadku diety redukcyjnej unikajcie również jedzenia na mieście. Zdecydowanie trudniej określić liczbę spożytych kalorii w posiłkach serwowanych przez restauracje.

 

  • Zdarza się Wam zapominać o posiłkach w ciągu dnia? Aplikacja Meal Reminder pomoże Wam nad tym zapanować! 😉

 

  • Nie obcinajcie drastycznie kalorii! Po pierwsze, takie zmiany powinniście obowiązkowo konsultować ze swoim dietetykiem, po drugie, gwałtowne obniżenie kaloryczności jadłospisu to rozwiązanie krótkoterminowe. W czasie stosowania diety niskoenergetycznej nasz organizm zwalnia procesy metaboliczne. Po powrocie do wcześniejszych nawyków nadwyżka pożywienia będzie magazynowana w postaci tkanki tłuszczowej – w ten sposób organizm stara zabezpieczyć się przed kolejnym okresem niedożywienia, którego już raz doświadczył.

 

  • Unikajcie nadmiaru ciast, pieczywa i makaronów PKU – postawcie na lżejsze zamienniki, np. makaron z cukinii!

 

  • Jeśli nie wiecie, dlaczego pomimo starań Wasza waga się wciąż się waha – postarajcie się zapisywać wszystko, co zjadacie w ciągu dnia. Zwróćcie uwagę na to, czy i ile słodzicie, jakie – nawet najmniejsze przekąski trafiają do Waszego żołądka pomiędzy posiłkami. Suma tych drobnych „grzeszków” może być odpowiedzią na Wasze problemy z uzyskaniem wymarzonej sylwetki 😉 Na stronie PKUConnect znajdziecie planery, które ułatwią Wam monitorowanie swoich nawyków żywieniowych!

 

  • Nie zapominajcie o śniadaniu (zjadajcie je 1-2 godziny po przebudzeniu) i nie najadajcie się na wieczór! Dietetycy zalecają, aby ostatni posiłek zjadać co najmniej 2-3 godziny przed snem. Zwracajcie uwagę również na to, aby Wasza kolacja była lekkostrawna.

 

Więcej wskazówek na temat diety redukcyjnej znajdziecie we wpisie dietetyk Izabeli Horki, który kilka tygodniu temu pojawił się na naszym blogu!

PS: Już niebawem podzielimy się z Wami nowym materiałem edukacyjnym, Poradnikiem PKU & Sport, tworzonym we współpracy z lekarzem, dietetykiem i trenerem personalnym! Bądźcie czujni!

 

Tekst powstał we współpracy z Fenymenalnymi Ambasadorami i stanowi zbiór porad i wskazówek dotyczących diety PKU. Dołącz do grona Fenymenalnych Ambasadorów.

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »