Fenymenalni Radzą – Asertywność wobec innych i siebie, czyli jak wyrobić sobie zdrowe nawyki nie tylko w przestrzeganiu diety. Podsumowanie warsztatów psychologicznych online 3.

2021-02-09

Od dobrych nawyków zależy Twoje szczęście

Szczęście trudno zdefiniować, dla każdego oznacza coś innego, to właśnie nasze nawyki i sposób myślenia w połowie wpływają na poczucie szczęścia.

Każda umiejętność i zachowanie są na pewnym poziomie nawykiem.

  • Wysoka samoocena jest nawykiem, bo polega na mówieniu sobie pozytywnych rzeczy o sobie regularnie!
  • Asertywność jest nawykiem.
  • Dbanie o siebie jest nawykiem.
  • Wdzięczność może być nawykiem.
  • Stosowanie diety może być nawykiem.

Wystarczy kilka dobrych nawyków, aby nasze życie zmieniło się na lepsze, lepiej smakowało. Nawyki to pewne automatyzmy, które, jeśli są już nabyte, nie wymagają żadnego wysiłku, aby je stosować.

Dzięki temu, że nie pochłaniają już naszej energii, to możemy czerpać z nich a zaoszczędzoną energię i wzmacniać swoje poczucie wartości i sprawczości.

 

Jak działają nawyki?

Jesteśmy sumą naszych nawyków. To sprawka neurobiologii. Nawyki są po prostu efektem optymalizacji naszego biologicznego funkcjonowania. Mózg, który pożera aż 20% naszej energii, chce tej energii jeszcze “przyoszczędzić”. Nasz umysł robi wszystko, aby zminimalizować wysiłek każdego dnia, dlatego zapominamy o tym, co mamy zrobić.

Czasami nieświadomie sami siebie podkopujemy negatywnymi nawykami obecnymi w naszym myśleniu i wpływającymi na nasze postawy i działanie mózgu.

 

Motywacja i wyrabianie nawyków nie do końca idzie w parze. Nasze stany emocjonalne są różne, raz się czujemy świetnie raz gorzej i nie możemy opierać się na tym, że zawsze mamy energię do nawyku. Kluczem jest to, abyśmy działali bez względu na stan emocjonalny, tak jak myjemy zęby bez względu na to czy pada i jaki mamy humor. Motywacja ma znaczenie tylko i wyłącznie na początku i warto na niej rozpocząć drobne działanie, a potem je rozbudowywać.

 

Jakie są przeszkody w budowaniu dobrych nawyków?

  • liczenie na to, że motywacja wszystko załatwi
  • brak pozytywnych motywatorów
  • brak powtórzeń i stopniowania intensywności nawyku
  • zbyt duże oczekiwania i brak wsparcia samego siebie
  • poddanie się tuż przed końcem
  • zbyt skomplikowany nawyk
  • wiele nawyków na raz
  • poczucie winy, gdy podwinie się noga
  • zakazywanie sobie złych nawyków bez planowania dobrych

 

Dobre i złe nawyki

Nasz mózg na poziomie neurologicznym nie rozróżnia dobrych i złych nawyków, ale nasza świadomość potrafi to zrobić.

Nawyk dobry – czyli taki, dzięki któremu uzyskujemy pożądany efekt i nie mamy żadnych skutków ubocznych. Nawyk zły przynosi pożądany efekt, ale wraz z nim pojawiają się negatywne skutki w naszym życiu, zdrowiu, relacjach.

 

Które z poniższych dobrych nawyków już masz lub chcesz mieć?

  • ruch fizyczny (bieganie, siłownia, joga itp.)
  • medytacja
  • wczesne wstawanie
  • rozwój osobisty
  • zdrowe odżywianie
  • stosowanie się do diety PKU
  • regularne picie wody
  • planowanie następnego dnia
  • planowanie listy zadań do zrobienia
  • codzienna praktyka wdzięczności
  • zapisywanie drobnych sukcesów
  • fitness mózgu (krzyżówki, łamigłówki, czytanie)
  • utrzymywanie regularnych kontaktów z przyjaciółmi
  • dzień offline

 

Od czego zacząć?

Zaczynaj od tych nawyków, które mają największy wpływ na większość obszarów i na ciebie.

Nawyk wczesnego wstawania – da ci więcej czasu, nawyk biegania – da ci więcej energii. Te nawyki są dźwignią dla innych.

Korzystaj z czterech praw zwiększających szansę wypracowania nawyku

  • uczyń nawyk oczywistym
  • spraw, aby był atrakcyjny
  • spraw, aby był łatwy
  • uczyń go satysfakcjonującym

 


Zastosuj plan 6 kroków

Zajmij swoją głowę myśleniem o wyrabianym nawyku. Pamiętaj, że poczucie winy niszczy samodyscyplinę, jeśli krytykujemy siebie to bardzo podcina nam skrzydła. W wyrabianiu nawyków nie można robić dużych zmian, bo nasza psychika tego nie lubi.

 

 I. Wybierz nawyk, który chcesz wprowadzić w życie.

Uwaga: Wybieramy jeden nawyk na raz

  • Który nawyk wybiorę?
  • Jak ten nawyk na mnie wpłynie?
  • Dla kogo i po co go wybieram?
  • Czy ten nawyk pomoże mi rozwinąć inne nawyki?

 

II. Określ małe nawyki, które składają się na nawyk docelowy.

  • Jaka jest najmniejsza czynność związana z tym nawykiem?
  • Jaki jest początek wyrabiania tego nawyku?
  • Poszerzaj wiedzę o nawyku.

 

5 minut chodzenia w miejscu

10 przysiadów

10 minut spaceru przed snem

 

III. Celebruj

Świętuj każdy krok w kierunku wyrabiania nawyku. Doceniaj swoje wysiłki i efekty, nie przechodź nad nimi do porządku dziennego, to Twój sukces, pochwal się sobie i innym.

 

IV. Ustal wyzwalacz

Możemy zapominać o małych nawykach, gdy jeszcze nawyk nie jest utrwalony. Potrzebujemy bodźca. Trzeba wykorzystać naturalne już wyrobione nawyki jako kotwicę.

Mały nawyk zawsze po kursie, zawsze po mailu, zawsze po śniadaniu, zawsze po umyciu zębów. Wybierz czynności, które już są osadzone w twoim życiu i doczep do nich wyrabiany nawyk.

  • PO X …. ZROBIĘ Y…

Po umyciu zębów zrobię 10 przysiadów. Po powrocie z pracy wyjdę na 10 minutowy spacer. Po pierwszym mailu danego dnia podreptam w miejscu 5 minut przy ulubionej muzyce.

 

V. Przypominaj sobie nieustannie o nawyku

  • kolorowe przyklejane karteczki post-it
  • tapeta na telefon, laptop
  • kartka A4 z kolorowym napisem
  • budzik lub przypomnienie w telefonie
  • oznaczenie w kalendarzu
  • kubek śniadaniowy z napisem

 

VI. Stopniowo zwiększaj intensywność nawyku

I na koniec pamiętaj, abyś…

Dbał o swoje myśli, stają się słowami…

Dbał o swoje słowa, stają się czynami…

Dbał o swoje czyny, stają się nawykami…

Dbał o swoje nawyki, stają się charakterem…

Dbał o swój charakter, on staje się Twoim losem i ma ogromny wpływ na Twoje poczucie szczęścia.

 

Powodzenia!

 

Dorota Gromnicka, psycholog – psychoterapeuta

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »