Fenymenalni Ćwiczą – Joga i medytacja. Od czego zacząć?

2020-04-08

Intensywny tryb życia niewątpliwie wpływa na jego jakość i to niestety, niekoniecznie pozytywnie. Szybkie tempo, które towarzyszy zapewne niejednej osobie niesie ze sobą wiele negatywnych skutków. Jest przyczyną miedzy innymi nerwicy, depresji, wywołuje problemy z gospodarką hormonalną, przyczynia się do bezsenności.

Dołóżmy tego fakt, że jesteśmy społeczeństwem raczej siedzącym przez co nasze mięśnie stają się mocno przykurczone oraz przeciążone statycznie. Skarżymy się na zmęczenie, bóle kręgosłupa, zaburzenia trawienne, skurcze czy spadek odporności.

Istnieje zapewne wiele sposobów, które zapobiegają wystąpieniu bądź pomogą zmniejszyć skutki prowadzenia takiego trybu życia. Jednym z nich jest praktykowanie jogi. Jest to metoda totalnie nieinwazyjna, która nie tylko przekłada się na jakość naszego zdrowia, ale także umysłu i duszy.

 

Samo słowo joga wywodzi się od słowa „yuj” i oznacza zjednoczenie, połączenie, jedność. Joga nazywana jest techniką samodoskonalenia i sprowadza się do uzyskania wewnętrznej równowagi ciała i duszy. Wywodzi się z filozofii indyjskiej (i nie jest religią!). Szacuje się, że tradycja praktykowania liczy ponad 4000 lat. Obecnie istnieje kilka odmian jogi, ale każda sprowadza się do jednego – oprócz osiągnięcia sprawności psychicznej i fizycznej ma zapewnić kaiwalję, czyli stan absolutnej wolności.

Co nam daje praktykowanie jogi?

Zalet jest sporo. Dla każdego praktykowanie jogi ma inny cel. Niektórzy stawiają jedynie na wzmocnienie mięśni (wbrew pozorom przy wykonywaniu asan trzeba się napracować i można się naprawdę zmęczyć 😉), a jeszcze inni szukają wyciszenia. Jest jednak sporo pozytywnych skutków ubocznych i za najważniejsze z nich uznałabym:

– Zlikwidowanie bólów stawów i napięć
– Poprawa postawy ciała
– Zwiększenie wydajności mięśni i zakresu pracy stawów
– Wyprostowanie się
– Nauka prawidłowego oddechu
– Zmniejszenie stresu
– Masaż narządów wewnętrznych
– Dotlenienie tkanek

Od czego właściwie zacząć?

Istnieją różne odmiany jogi. Różnią się one między sobą między innymi intensywnością oraz technikami wykonywania ćwiczeń. Jednak na zachodzie najpopularniejszą odmianą jest hatha joga, której podstawą jest praktyka asan wraz z kontrolowaniem oddechu. Oczywiście warto popróbować różnych odmian i znaleźć najlepszą dla siebie.

Właściwie istnieje wiele dróg rozpoczęcia przygody z jogą. Można wybrać się na warsztaty, odwiedzić szkołę jogi bądź na przykład pojechać na weekendowy wyjazd jogowy. W większych miastach, zwłaszcza latem, organizowanych jest mnóstwo wydarzeń na powietrzu z jogą w tle, które najczęściej są darmowe. Na pewno nie polecam rozpoczęcia praktykowania samemu, przed monitorem z filmikami z sieci. Takim sposobem możemy zrobić sobie sporo krzywdy. Naprawdę warto udać się na zorganizowane zajęcia, zwracając uwagę na ilość osób w grupie oraz jej poziom. Im węższe grono, tym większe szanse na to, że nauczyciel wyłapie nasze błędy i je odpowiednio skoryguje.

Jeśli chodzi o ubiór, to dobrze, żeby był on wygody i niekrępujący ruchów. Również zbyt luźne bluzki nie są dobrym rozwiązaniem ze względu na odwrotne asany. Ćwiczenia wykonujemy przeważnie boso (bądź w skarpetkach) więc obuwie jest zbędne. Warto mieć swoją matę – najlepiej antypoślizgową. Jednak na początku drogi, kiedy jeszcze nie wiemy czy praktyka się nam spodoba, zakup ten nie jest konieczny. Przydaje się natomiast w późniejszym okresie, kiedy chcemy praktykować jogę również w domu. W każdej szkole, czy salach klubów fitness maty są dostępne. I nie obawiajcie się, praktyka jogi jest bardzo indywidualna. Każdy wykonuje daną sekwencję na tyle, na ile pozwala mu ciało i w każdej chwili może ją zmienić, lub z danej pozycji wyjść.

Podstawowe pojęcia występując w jodze… 😊

Praktykując jogę wykonujemy asany, czyli pozycje. Ważne, żeby były one wykonywane precyzyjnie i powoli. Każda wykonywana asana powinna być dla nas komfortowa. Nie robimy nic na siłę i za wszelką cenę. Dodatkowo, nieodłącznym elementem każdej pozycji powinien być głęboki i świadomy oddech. Dobrze wykonana asana przynosi rozluźnienie, zmniejsza napięcie mięśni, jest świetnym masażem dla narządów wewnętrznych oraz aktywuje punkty uciskowe.

Pranajama to z kolei kontrola oddechu. Staramy się, aby nasz oddech był głęboki, opanowany z uaktywnieniem przepony. Nauka prawidłowego oddychania pozwala przede wszystkim na odprężenie i wyciszenie.

Savasana to relaksacja w jodze. Ostatnie kilka, kilkanaście minut zajęć przeznaczonych jest właśnie na relaks. Fajnie jest wtedy mieć ze sobą koc, albo chociaż skarpetki 😊. Jest to etap spowolnienia, obniżenia ciśnienia za czym idzie schłodzenie organizmu.

Nieodłącznym elementem jogi jest także medytacja. Od niej najczęściej zaczynają się zajęcia. Jest to etap wyciszenia, w którym staramy się wyłączyć umysł i skoncentrować na oddechu.

Każda asana ma swoją nazwę z języka hindi i nie potrafię powtórzyć ani zapamiętać żadnej  z nich. Ale spokojnie, każda ma swoje polskie tłumaczenie (bardzo często odnoszące się do zwierząt czy natury).

Jeśli w codziennym życiu szukacie wyciszenia, złapania równowagi, możliwości pogłębienia samoświadomości bądź utrzymania ciała w dobrej kondycji – zachęcam gorąco do spróbowania jogi!

 

Justyna Socha

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »