Fenymenalni Ćwiczą – Dieta PKU na redukcję masy ciała

2020-05-12

Fenyloketonuria nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportów! Racjonalne redukowanie masy ciała w ciągu tygodnia pozwala stracić około 1 kg, co daje nam około 4 kg w ciągu miesiąca. Ktoś powie, że to mało, ale należy pamiętać, że szybka utrata masy ciała spowodowana radykalną dietą odchudzającą z elementami  PKU może powodować podniesienie poziomu Phe we krwi.

W przypadku uprawiania sportów związanych ze znacznym wysiłkiem fizycznym dla każdego pacjenta PKU powinna być ustalona indywidualna wymagana ilość kalorii dostarczana z pożywienia, tak by uniknąć nadmiernego zużycia białka na cele energetyczne. Należy cały plan diety redukcyjnej  PKU uzgodnić odpowiednio w czasie ze swoim lekarzem i dietetykiem. Nie należy tego robić z dnia na dzień, proces, który należy odpowiednio zaplanować uwzględniając tak ważną w diecie  PKU podaż białka, zarówno z preparatu, jak i z diety PKU.

 

Kilka porad od dietetyka na redukcję masy ciała :

  • Lekarstwo na nadwagę: to zdrowe odżywianie i codzienna aktywność fizyczna
  • Zjadaj tyle z diety PKU, ile zalecił ci dietetyk na wizycie uwzględniając redukcję masy ciała
  • Spożywaj 5- 6 regularnych posiłków z diety redukcyjnej PKU w ciągu dnia
  • Pierwszy posiłek zjadaj do 1-2h po przebudzeniu, a kolacja ok. 3 h przed snem
  • Nie podjadaj między posiłkami – popijaj wodę, małymi łykami, a często. Pamiętaj, że w ciągu dnia powinieneś wypijać minimum 2l czystej, mineralnej wody
  • W przypadku długotrwałej aktywności (powyżej godziny) możesz spożyć napój izotoniczny. Zanim zdecydujesz się spożyć izotonika, skonsultuj ten fakt ze swoim lekarzem/dietetykiem oraz sprawdź na opakowaniu, czy nie zawiera aspartamu!
  • Pamiętaj, by tak jak zazwyczaj, przyjmować swój preparat PKU w minimum 3 porcjach  zgodnie z zaleceniami lekarza
  • W diecie redukcyjnej PKU wykorzystaj kolorowe i sezonowe warzywa i owoce
  • Zmniejsz ilość tłuszczu zwierzęcego w diecie redukcyjnej PKU, używaj tłuszcz roślinny
  • Zrezygnuj z techniku kulinarnej jaką jest smażenie i duszenie. Gotuj tradycyjne lub na parze, grilluj i piecz w foli lub naczyniu żaroodpornym
  • Ogranicz spożycie ciasta PKU oraz słodyczy  PKU, zjadaj je w ograniczonej ilości od tzw. czasu do czasu, jeśli ten fakt uzgodniłeś z dietetykiem
  • Wyeliminuj ze swojej diety redukcyjnej PKU słodkie napoje i napoje gazowane
  • Czytaj etykiety produktów i sprawdzaj zawartość białka
  • Od ,,wysoko przetworzonego i śmieciowego jedzenia” trzymaj się z daleka
  • Uważaj na wielkość porcji, zjadaj tylko to, co sobie zaplanowałeś z dietetykiem i przygotowałeś, nigdy nie rób podwójnych porcji
  • Posiłki zjadaj w przeznaczonym do tego miejscu, w miłej atmosferze
  • Podczas posiłku nie oglądaj TV, nie korzystaj z telefonu, tabletu itp
  • Uprawiaj sport w takiej formie jakiej lubisz, rób to regularnie w ciągu dnia
  • Twój sukces zależy od wszystkich członków rodziny, poproś ich o wsparcie

 

Podsumowując, zapraszam Was do skorzystania ze strony  PKU Connect, gdzie znajdziecie porady dotyczące zasad zdrowego odżywiania przy redukcji masy ciała, jak także możecie skorzystać z przepisów, które są idealne do skomponowania diety redukcyjnej  PKU. A dla chętnych polecam książki o tematyce diety redukcyjnej zalecane przez Instytut Żywności i Żywienia, z których korzystam codziennie w swojej pracy z pacjentem oraz najnowszą książkę kucharską z dietą niskobiałkową. A dla najmłodszych polecam książkę dr. Witaminki do zadań specjalnych ,,Cenne uwagi na temat nadwagi”.

Pamiętaj, że największy wpływ na zmianę wagi ciała ma to, co jesz każdego dnia. Konsekwentnie wprowadzane drobne zmiany w codziennej diecie pozwolą Ci zachować upragniony efekt na dłużej.

Dietetyk Izabela Horka

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »