Fenymenalna Dieta: Postanowienia noworoczne PKU

2022-01-21

Nowy Rok to dla wielu z nas bardzo wyjątkowa data. Kończy się stare, a zaczyna się nowe, według niektórych lepsze. Ten rozpoczynający się Nowy Rok to trochę, jak nowy rozdział w Waszym życiu, czysta karta, którą zapisujecie od początku. Dlatego właśnie w okresie noworocznym tak chętnie wszyscy podsumowujemy i planujemy.

Wśród najczęściej pojawiających się postanowień jest systematyczna kontrola poziomów PHE, dieta PKU, regularne spożywanie preparatu PKU, no i u niektórych razem z dietą PKU załącza się tryb „odchudzanie”. Jak zacząć i jak wytrwać w swoim postanowieniu? Postaram się Wam pomóc, opisując najważniejsze dla mnie aspekty.

 

  1. Wasz cel musi być w miarę realny i ustalony w czasie, dlatego konkretnie go nazwijcie. Określcie wspólnie ze swoim lekarzem i dietetykiem, do czego dokładnie dążycie w najbliższym czasie. Pamiętajcie, że dieta cud nie istnieje i nie jest dobrym pomysłem, bo będzie to jedynie kolejne rozczarowanie. Myślę tu o osobach, które założyły sobie szybki spadek masy ciała w krótkim czasie. Ustalcie, ile kilogramów chcecie schudnąć oraz w jakim czasie planujecie to zrobić. Spotkajcie się w poradni ze swoim dietetykiem, on policzy Wam realnie, ile kcal powinniście spożyć w ciągu dnia, dostosowując je do Waszej codziennej aktywności i trybu życia. Co do wysiłku fizycznego myślę, że powinniście też skonsultować Wasze plany z trenerem na siłowni czy w klubie fitness.  Pamiętajcie, że samodzielnie szybko stracicie motywację, a rozmowa  z kimś doświadczonym na pewno pomoże.  Ja też korzystam z profesjonalnego wsparcia, sama dawno bym poległa. I tutaj pragnę podziękować Oli, która sama choruje na PKU, a zajmuje się mną w wolnym czasie, ustalając mi odpowiedni plan ćwiczeń. Olu, bardzo Ci za to wsparcie dziękuję.  Dodam, że Ola jest profesjonalistką w tym zakresie.

 

  1. Skupcie  się na jednym dużym postanowieniu noworocznym i kilku mniejszych. Pamiętajcie, żeby móc je zrealizować potrzebujecie nieco więcej  czasu i przestrzeni, jak mawiała moja babcia, „nic samo się nie zrobi”. Na prawidłowe prowadzenie diety PKU potrzebujecie czasu, ale pamiętajcie, że powinniście stosować ją codziennie. To jest Wasz priorytet w połączeniu z przyjmowaniem preparatu PKU. Dlatego rozpoczynanie w tym samym czasie intensywnych zmian, na które potrzebujecie nieco więcej czasu, lepiej odłóżcie na kolejne miesiące. I myślę tu np. o nauce jakiegoś obcego języka, który będzie wymagał od Was dużego poświęcenia. Najpierw robicie porządek z dietą, preparatem i bibułką, a jak już sytuacja się ustabilizuje, pomyślcie o nowym celu. Nowe nawyki wprowadzajcie pojedynczo.

 

  1. Zróbcie swój osobisty plan działania, uważam, że jest on bardzo potrzebny. W ten sposób łatwiej będzie Wam  odhaczać kolejne punkty i dążyć do celu. Pójście na „żywioł” często prowadzi do braku organizacji i systematyczności, chaosu, a w konsekwencji do rezygnacji i późniejszej frustracji, bo cel, do którego dążyliście, znowu się oddala. Zastanówcie się, co będzie Wam potrzebne, ile czasu codziennie musicie poświęcić na swoje postanowienie, czy musicie coś przygotować  wcześniej. Zapisujcie  sobie wszystko i wtedy przystąpcie  do działania. Jeśli nie chcecie tworzyć kolejnego zeszytu wykorzystajcie swoje  dzienniczki samokontroli diety PKU. Nawet nie wiecie, jakie one są przydatny przy wizytach w poradni. Ja uwielbiam, jak pacjenci z nimi przychodzą, otwieram i widzę, co tam w ostatnim czasie się u mojego pacjenta zadziało. Mogę też na nim obrazowo pokazać, gdzie należałoby cos zmienić. Wiem, że możecie to zrobić. Ja od 2021 roku prowadzę swój dzienniczek samokontroli diety i aktywności fizycznej. Notuję w nim dosłownie wszystko, co jest dla mnie ważne, moje wizyty u specjalistów, ilość spożytej w ciągu dnia wody, pomiary masy ciała itp. Wiem, że nie jest to łatwe, szczególnie na samym początku, ale po pewnym czasie prowadzenia dzienniczka stanie się to nawykiem. Polecam Wam gorąco, prowadźcie swoje dzienniczki. Ja już wyciągnęłam wnioski po świętach, jak zobaczyłam 2 kg więcej na wadze, a zapiski w moim dzienniczku pomogły odszukać błędy, które zrobiłam i je natychmiast naprawić.

 

  1. Cieszcie  się z każdego, nawet najmniejszego  sukcesu, a porażkę traktujcie  jako naukę! Każdy z nas miewa porażki i one się będą zdarzać! Ile ja ich zaliczyłam, zanim doszłam do punktu, w którym teraz jestem. Niech to jednak nie zbija Was z celu, jaki sobie obraliście. Ja się nigdy nie poddaję, zawsze spadam na cztery łapy i Wy też tak możecie. Wyciągajcie wnioski na bieżąco, a w przyszłości będzie Wam zdecydowanie łatwiej, gdyż będziecie wiedzieli, czego nie robić.

 

  1. ,,I can do it” czyli „mogę to zrobić”  to moje hasło przewodnie na rok 2021, to z Nim szłam po cel, który sobie wytyczyłam do zrealizowania. Obecnie mamy 2022 rok i znowu myślałam, z jakim hasłem wejdę w ten rok.  „Nowy rok, nowa ja” – to  hasło, które towarzyszy mi w tym roku. A jakie jest Wasze?
    W myśl zasady “Nowy Rok, nowa/y ja” wytyczamy nową drogę, którą chcemy iść. Dieta PKU, preparat PKU, bibułka to kilka najważniejszych  postanowień noworocznych osób z PKU. Po świętach waga często pokazuje więcej kilogramów, poziomy PHE są nieco wyższe, preparat nie zawsze spożyty zgodnie z  zaleceniem lekarza i gryzą Was wyrzuty sumienia. Nadszedł czas na zmiany! Nowy Rok pozwala Wam odciąć się grubą kreską od dotychczasowych złych nawyków i daje szansę na zmiany. Rozpocznijcie od  zaraz lub wtedy, kiedy poczujecie, że nadszedł czas, aby coś zmienić! Styczeń? Luty? Pamiętajcie, że każdy moment jest odpowiedni na zmianę nawyków i powrotu na prawidłowe tory.

 

Pamiętajcie, że pozytywne nastawienie to  klucz do wytrwania w postanowieniach noworocznych. Jeśli kiedykolwiek, na którymkolwiek etapie poczujecie, że wszystko idzie nie w tę stronę, pamiętajcie, że my specjaliści  jesteśmy dla Was  i zawsze Wam pomożemy czy to osobiście, czy to w formie online. Pamiętajcie też, że tym wszystkim możecie podzielić się pisząc do nas na PKU Connect.

Trzymająca się swojego planu i dzienniczka na 2022 rok
Dietetyk
Izabela Horka

 

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »