Fenymenalna Dieta: Grillowanie z PKU!

2022-04-29

Na dworze coraz cieplej, na kartkach kalendarza prawie maj i długo wyczekiwany okres tzw. majówki. Kiedy wszędzie w sąsiedztwie unosi się zapach ogniska i grillowanych przysmaków wiadomo, że nadeszły już cieplejsze dni, które pozwalają na wspólne ucztowanie na świeżym powietrzu.

Wiosenne posiłki z najbliższymi i znajomymi to coś, z czego z pewnością nie warto rezygnować. Przygotowałam dla Was  kilka wskazówek, dzięki którym możecie utrzymać swoją dietę PKU oraz ustrzec się przed nadprogramowymi kilogramami. W końcu idzie lato!

  1. Zdrowe grillowanie

Stosowanie diety  PKU nie musi oznaczać rezygnowania z pysznych, grillowanych potraw, można bowiem grillować potrawy PKU, które będą lekkie i zdrowe. Zamiast kupować tzw. gotowców, do których często dodawane są niezdrowe stabilizatory, konserwanty i wzmacniacze smaku, przygotuj równie smaczne, lecz znacznie zdrowsze niskobiałkowe smakołyki. Majowe pokusy wcale nie kończą się na tuczących potrawach ociekających tłuszczem. Świetnym pomysłem będą warzywne szaszłyki z papryki, cebuli, cukinii i pieczarki, pieczone ziemniaczki  w ziołach i aromatycznych przyprawach. Przy tej okazji unikajcie również gotowych sosów, ponieważ często są one bardzo kaloryczne i pełne szkodliwych dla zdrowia substancji. W łatwy sposób możecie przygotować je samodzielnie, na przykład dodając niewielką ilość czosnku, soli i pieprzu do ubogo białkowego/roślinnego jogurtu  lub  świeże oregano i bazylię dodając do przecieru pomidorowego. Jeśli stosujcie gotowe mieszanki przypraw, sprawdzajcie ich skład i postarajcie się wybrać te, które nie zawierają większych ilości białka, cukru, soli i glutaminianu sodu. A jeśli nie macie pomysłu, sprawdźcie przepisy znajdujące się na PKU Connect. Jest tam wiele sprawdzonych propozycji na dania PKU z grilla, no i oczywiście sosy oraz inne dodatki.

  1. Płynne kalorie

Zamiast napojów, postarajcie się pić jak najwięcej wody mineralnej. Żeby urozmaicić jej smak, dodajcie pokrojone owoce, warzywa i świeże zioła, które urwiecie prosto z przydomowego ogródka.  Możecie też przygotować domową lemoniadę, która nawadnia, gasi pragnienie i wspaniale orzeźwia. Dobrym wyborem będą też lekkie chłodniki. Polecam te, które umieściliśmy dla Was na PKU Connect w zakładce  przepisy.  Pamiętajcie, woda zawsze ugasi wasze pragnienie. Dla osób z PKU, których celem jest jeszcze zrzucenie zbędnych kilogramów, pułapką i przeszkodą w drodze do osiągnięcia celu, często okazują się soki i napoje. Warto pamiętać, że szklanka napoju gazowanego może zawierać nawet 100 kcal i ponad 5 łyżeczek cukru, a zazwyczaj na jednej szklance się nie kończy. Soki owocowe, choć zdrowe i pełne witamin, wypijane bezrefleksyjnie i w dużych ilościach również zwiększają liczbę spożytych kalorii.

  1. Postawcie na aktywność fizyczną

Nawet jeśli podczas grillowania zdarzy Wam się zjeść coś mniej zdrowego, ale z zasadami diety PKU, postawcie na aktywny odpoczynek. Zaproponujcie rodzinie wspólny spacer, wybierzcie się na rolki lub rower. Zamiast całodziennego siedzenia przy grillu, możecie  zorganizować wycieczkę do lasu albo spływ kajakowy. W ten przyjemny sposób spalicie  nadprogramowe kalorie, odpoczniecie  i dotlenicie organizm. Nie odmawiajcie  sobie wspólnych leśnych wycieczek. Wiosenna zieleń, zapach ziół, kwitnących drzew, ptasie koncerty – wszystko to koi zmęczone zmysły. Korzystajcie ze słońca, które częstuje nas darmową witaminą D. Pijcie dużo wody i odpoczywajcie, nie myśląc o  codziennych obowiązkach.

 

  1. Tworząc grillowe menu PKU , weź pod uwagę potrawy, które:
  •  Są odpowiednie dla diety PKU
  •  Uwzględniają sezonowość i różnorodność  produktów
  •  Cieszą nie tylko zmysł smaku, ale zachwycają też zapachem i kolorem
  •  Są lekkie, mniej kaloryczne (ku radości osób, które dbają o linię)
  •  Będzie można wziąć ze sobą na wycieczkę do lasu lub nad rzekę

 

  1. Idealne pieczywo do grillowanych potraw

Pieczywo z grilla nie zawsze oznacza suchą, przypieczoną kromkę. Można przyrządzić je znacznie ciekawiej oraz aromatycznie. A może spróbujcie zrobić bagietkę PKU z serem roślinnym lub chlebek niskobiałkowy z czosnkiem. Przepis na nie znajdziecie poniżej. Polecam Wam również upiec pieczywo samodzielnie. Proponuję upiec chlebek dzień wcześniej na drożdżach piekarskich, które w  100 g zawierają 106 kcal/11,3 g białka lub drożdżach sypkich instant, które zawierają średnio 320 kcal/52 g białka. Pamiętajcie również, że przelicznik wykorzystania drożdży w przepisach jest następujący: na 500 g mąki PKU do wypieku pieczywa wykorzystujemy  1 paczuszkę drożdży Instant, to  ok.7 – 8 g, a drożdży świeżych prasowanych 25 g. Ja tak zawsze robię i wychodzi idealnie. Używam drożdży, które po prostu mam w domu pod tzw. ręką. Ja w naszych przepisach wyszukałam dla Was również inne propozycje na lekkie zastępniki pieczywa, np. tortillę z sosem salsa lub guacamole.

 

Bagietka z serem

Miękka bagietka jest bardzo dobrym wyborem na grilla. Aby ją przyrządzić, przydadzą się następujące produkty: bagietka PKU, masło, czosnek, pieprz, sól, ser żółty PKU. Długą bagietkę podzielcie na części, a następnie natnijcie na ukos, ale nie do samego końca. Miękkie masło wymieszajcie ze zmiażdżonym w prasce czosnkiem – jego ilość jest dowolna, w zależności od tego, czy bardziej lub mniej lubicie jego smak, pamiętając, że czosnek w 100 g zawiera 152 kcal/6,4 g białka i 270 mg phe. Przygotowanym masłem czosnkowym posmarować nacięcia w bagietce, posypywać solą oraz pieprzem, po czym do każdego włożyć plasterek sera żółtego PKU. Całość zawinąć w folię aluminiową i piec na ruszcie przez 10 minut. Podawać z ulubioną, lekką sałatką PKU.

Chleb z czosnkiem

Czosnek to największy przyjaciel grillowanego pieczywa. Aby zrobić aromatyczny chlebek, idealny do chrupania zarówno z dodatkami, jak i bez niezbędne są: chleb PKU, masło, czosnek, bazylia, sól, suszone pomidory. Czosnek zmiażdżyć w prasce, dodać do niego masło i sól, a następnie posmarować obie strony każdej kromki. Położyć tak przygotowany chleb na rozgrzanym ruszcie. Przypiekać z obu stron. Chleb można dodatkowo urozmaicić poprzez posypanie kromek tartymi suszonymi pomidorami tuż przed zakończeniem pieczenia.

  1. Coś dla duszy i ciała

A dla tych, co nie lubią grillowania i podobnych okoliczności, polecam spędzić te majowe, ciepłe dni stawiając na relaks w SPA. Zafundujcie sobie serię zabiegów relaksujących, które przyniosą ukojenie nie tylko ciału, ale i duszy. Pozbądźcie się negatywnych emocji towarzyszących Wam na co dzień. Pozwólcie sobie odpocząć i zresetować się, chociaż na dwa dni. A po takim weekendzie na pewno będziecie dużo bardziej wypoczęci, pełni energii do działania.

Wiosenne weekendy, cieplejsze majowe dni  to idealny czas, byście nadrobili czas z bliskimi!  Jest wiele możliwości, aby urozmaicić sobie wolny czas i wyeliminować nudę! Urządzając grilla dla bliskich, zaserwujcie pyszne i pełnowartościowe dania PKU. Samodzielnie przygotowanie niskobiałkowych potraw z pewnością zostanie docenione przez zaproszonych gości. Spróbujcie znaleźć czas na odpoczynek od codziennych obowiązków. Ja już swoje plany mam, związane są z pobytem w moich ukochanych Borach Tucholskich, wśród najbliższych mi osób. A Wy jakie macie plany na majowe dni?

Sezon grillowy i piknikowy uważam za otwarty!

Dietetyk Izabela Horka

 

« Zobacz poprzedni wpis
Zobacz kolejny wpis »